tisdag 6 oktober 2009

sexfixerad reklam?

Borta vid Folkets Park i Malmö såg jag denna kommentar på dagens reklam. Om man tittar riktigt noga på den finstilta texten kan man förnimma verkets upphovsman: reklamsabotage.org. För reklammakare är publikens feedback helt fantastiskt. Är man villig att öppna sina ögon och ödmjuk nog att ta till sig kritik, kan man lära sig mycket om de vindar som blåser för tillfället. Själv blev jag förvånad över att se denna starka kritik på just denna reklam. Kvinnan på bilden är inte enligt min upplevelse sexualiserad, utan bara estetiska, vackra former. Där ser man kanske hur skadad jag redan blivit av objektifieringen av kvinnokroppen. Reklamen i fråga skulle kunna vara en reklam för i princip precis vad som helst, parfym, hudvård, kvinnojouren, tarmsköljning, bantningspiller, antidepressiva... Vad man än vill sälja, är det bara att klistra upp en blid på en vacker kvinnokropp, och vips är begäret väckt i publiken. Den här gången har jag för mig att reklamen handlar om någon sorts slimmande underkläder. Att vi fastnar framför tv-shop i 20 minuter och trånar efter en ful hudfärgad strumpa som ska paketera in fläsket så medelålders kvinns kan upprätthålla illusionen av att ha samma kropp som de hade då de var 14. Ett till exempel på de där skadorna som objektifieringen av kvinnokroppen orsakar?
Samtidigt finns det knappast någon som på allvar tror att vi kommer att återgå till "osexig" info-reklam. Att väcka begär i det motvilliga offret är ju en förförelseakt. Kanske det är därför sex och reklam verkar så oskiljaktiga?
Samtidigt måste jag ju tro att det finns fler sådana som jag. Jag väljer mina produkter utifrån de fakta jag lyckas vaska fram trots att dagens marknadsföringskampanjer alltför ofta verkar snarare dölja information än ge den. Skulle jag köpa en bil, så skulle jag välja den som har noll utsläpp, är trygg och användarvänlig. Inte den som avbildas som den nya generationens K.I.T.T. Då jag väljer tvättmedel har det väldigt lite att göra med varumärke. Jag har letat efter det miljövänligaste och billigaste alternativet, och just nu tvättar jag mina kläder med indiska såpnötter från Jordklok.se. Hade jag sett en "sexig" tvättnötsreklam, hade jag nog avstått från mitt köp.
Det kanske är så, att då kunden behöver "förföras" till att köpa något som hen helst skulle undvika, tar man till synden som säljknep. Javisst, choklad gör dig fet, men det är ju sååååå sköööönt att unna sig lite...mmm? När man däremot vet att man säljer något som kunden önskar den skulle känna begär till, så lämnar man allt vi förknippar med synd utanför bilden. Choklad säljs med orgasmerande kvinnor, miljövänligt tvättmedel med mammor och barn. Rent och totalt oskyldigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar